Monday, March 05, 2007

Het leven in Taipei






De eerste nacht dat ik aan kwam in Taipei hebben 2 taiwanese buddies van mij, mij meegenomen naar een nightmarket. Bijna alle Taiwanese gaan naar nightmarkets om daar te eten en te shoppen. Ze hebben mij daar Stinky Too Fu en eendenbloed laten eten. Het eerste is wel ok op de geur na, maar eendenbloed dat ging er niet zo goed in.

De vader van een van mijn drie buddies (Taiwanese studenten die mij begeleiden) was jarig. Ik was uitgenodigd om mee uit eten te gaan en daarna ben ik mee naar hun huis geweest en heb daar overnacht. Zijn vader heeft me het spel MahJong leren spelen. Het was een interessante ervaring om te zien hoe het eraan toe gaat bij een Taiwanese familie thuis.

De studie is inmiddels begonnen. Ik volg naast de Manderin Course (chinees) ook vakken als Asia Business Environment, China Business in Global Perspective, International Relations of Taiwan en Cross Border Strategic Alliances. Best pittig, moet er bijna meer tijd in steken dan mijn master in Rotterdam. Maar de vakken zijn veel interessanter dan wat ik tot nu toe heb gehad op HBO of Universiteit. Wat ik niet verwacht had is dat de focus ligt op participatie, presentaties en groepswerk. Opmerkelijk is, als je in een hele stille bibliotheek aan het studeren bent, je niet moet opkijken als ineens iemand keihard een boer laat, is schijnbaar heel normaal hier.


Ik heb de eerste week ook een trip gemaakt naar KaoShiung, een plaats wat te vergelijken is met de groote van Rotterdam wat in het Zuid-Westen ligt van Taiwan. Je kan daar ook shoppen tot je er bij neer valt. Helemaal in Taipei trouwens, Gucci, Prada, Zegna, noem het maar op. Er zijn ontzettend veel shopping malls met echt dure winkels waar bijvoorbeeld Amsterdam een klein dorpje bij is. Net als het uitgaansleven hier, super veel grote dure nightclubs waar je goed kan feesten.

M’n ouders zijn op dit moment in Taiwan en hebben 2 dagen met begeleiding van Taiwanese studenten wat hotspots van Taipei bezocht. Het was leuk om met mijn ouders door Taipei te lopen en het meest opmerkelijke van alles was dat mijn moeder en ik slangenpis hebben gedronken.

Highschool meisjes (en twee jongens) die dachten dat ik een "moviestar" was! Twee vingers opsteken op een foto doen veel aziaten, staat voor victory.

Drukte op straat 's-avonds...


Je bent als westerling bijna altijd de enige niet aziaat op straat.


3 comments:

Anonymous said...

Hee Kerel,

Mooie verhalen man... hoe zit het met de aziatische vrouwen?? al wat leuks ontdekt daar??
Ben benieuwd naar alle wilde uitgaansverhalen..!!

Tot later,
Groeten Bawa

Anonymous said...

Ey fedor!!
alles goed??
gaan ze slangenpis drinken whaha wat gaaf zeg was het lekker??
ik vond het leuk om je ff gesproken te hebben op msn!! heel veel succes nog met je studie en met je chinees!! whah vind het echt leuk dat je dat ook moet leren daar!! succes en lekker boeren laten he in de bieb!1 ;p whaha
groetjes ook van de fam mulder!1
xxx marissa

Anonymous said...

Ha Fedor,

Wij zijn goed aangekomen en waren meteen in de winkel actief. Iedereen was blij dat we er weer waren en het is meteen ook druk {inkopen, drukker in de winkel, wel nodig na zo'n grote reis}
Wij zijn blij dat het allemaal goed verlopen is : bij jou in TW en hier thuis, blij ook dat we dit hebben kunnen doen!!
Leuke stukjes en foto"s heb je gestuurd!
Wij kunnen terug kijken op een mooie vakantie en met jou in Tapei.
Wij hopen dat jij in juli dit ook kan zeggen, maar dan wel met een ingewikkerlde studie afgerond.
A lot of succes!!
Doe Lien de groeten en eet gerust elke dag ei want Marian d'r opa is er 96 mee geworden.
xxx Papa en Mama.